MENY
[pro_ad_display_adzone id=68868]

Förslag om tågkonkurrens får hård facklig kritik

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki.

 

Att järnvägens persontrafik ska öppnas för konkurrens är ingenting direkt oväntat. Regeringen lade målsättningen svart på vitt redan 2015. Då minister Anne Berner (C) kallade till presskonferens i dag, onsdag, vid lunchtid var det klart att någonting kring detta var på gång på allvar. Redan innan presskonferensen läckte det ut information om att närtågstrafiken i södra Finland är först ut i processen med att stegvis öppna persontågstrafiken för konkurrens.

Berner klargjorde att Finland successivt ska ha öppnat all tågtrafik för konkurrens till 2026. Hon sade att EU-lagstiftning förutsätter detta och att Finland faktiskt tillsammans med Irland och Luxemburg är enda EU-medlemslandet som redan inte öppnat för konkurrens. Konkurrensen har förstås fungerat bra och mindre bra på olika ställen och Berner intygade att man ska lära av andra länders erfarenheter. Det enda hindret på vägen är enligt regeringen det nuvarande avtalet med VR som sträcker sig till 2024. Det avtalet ska nu omförhandlas.

Staten ska alltså förhandla med ett statligt bolag om tidpunkten för när fler aktörer ska få tävla om användningen av statsägda järnvägar och tåg som förblir i statlig ägo, dock så att VR indelas i flera nya bolag (ett för tågparken, ett för underhåll och ett för fastigheter).

En målsättning är att öka tågtrafikens andel av all trafik från nuvarande cirka 5 procent till cirka 10 procent. Överlag talade Berner om hur allting kommer att bli bättre på alla sätt.

 

”Förlorarna är många”

Den tolkningen håller alla minsann inte med om. Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki gav snabbt svar på tal:

– Det är som om Finnair borde låna sin fordonspark till ett utländskt flygbolag och sedan tävla mot det. De enda konkurrensfaktorerna som blir kvar är personalkostnader och skatteplanering, säger Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki här.

Han säger att personalen tvärtom hade väntat sig goda nyheter med tanke på VR:s förbättrade resultat som presenterades förra veckan.

– Finlands regering är i färd med att i konkurrensens namn skapa en marknad där förlorarna är de skattebetalarna, näringslivet, kollektivtrafikens resenärer och järnvägsarbetarna.

 

Vesa Mauriala, ordförande för Järnvägsarbetarnas förbund, är inne på samma kritiska linje och lyfter speciellt fram det orättvisa i att privata företag ska få bruksrätt till allt det som finansierats med offentliga medel, utan att behöva ta någon marknadsekonomisk risk med själva tågparken. Detta innebär också att företagen inte kan konkurrera mot varandra utifrån tågens kvalitet.

– Man kan alltså säga att minst 70 procent av kostnaderna är fasta, och tågparken känd. Enligt mig är det här inte normal maknadskonkurrens, utan betyder att statens tågpark ges till andra aktörer utan investeringsrisker för dessa, säger Mauriala i ett utlåtande från förbundet.

 

Johan Kvarnström

ÄMNESORD

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=139047]

Konflikter bromsar afrikanska klimatsatsningar

Den afrikanska kontinenten har stora behov av gröna investeringar som kan minska utsläppen och motverka klimatförändringarnas effekter. Men instabilitet, väpnade konflikter och byråkrati förhindrar investeringarna i många länder.

Lue lisää

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=139132]

Skogar och marina resurser fortsätter minska

Kuva: Foto: IPS
Fiskare bär upp sin båt i Doring Bay, 35 mil norr om Kapstaden. Foto: Patrick Burnett/IPS

Världens skogar minskar på grund av skövling och ohållbara jordbruksmetoder samtidigt som destruktivt fiske slår hårt mot fiskbestånden. Och båda fenomenen hotar den framtida tillgången på mat, visar två nya FN-rapporter.

Lue lisää

ÄMNESORD

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=139152]

Endast en politisk lösning kan stoppa katastrofen i Jemen

Kuva: Foto: IPS
Arkivbild - IPS.

Den fortsatta konflikten i Jemen har orsakat världens värsta humanitära kris. Experter menar att kriget måste få en politisk lösning och många sätter sitt hopp till FN:s nya speciella sändebud Martin Griffiths.

Lue lisää

ÄMNESORD

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=50534]

Ökat stöd för bildande av FN-parlament

Kuva: Foto: Pixabay

 Sedan länge har det funnits ett förslag om att bilda en parlamentarisk församling inom FN. Nu uppmanar även Europaparlamentet EU:s medlemsländer att ställa sig bakom förslaget.

Lue lisää

ÄMNESORD

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=50540]

Krav på stopp för frihetsberövande av barn på flykt

Kuva: Foto: Zak Brophy/IPS

 I veckan träffas värdsledare för att slutföra förhandlingarna om ett globalt migrationsramverk, GCM. Människorättsorganisationer kräver att de vid förhandlingarna verkar för ett stopp för att ta barn på flykt i förvar.

Lue lisää

Diskussion

[pro_ad_display_adzone id=139162]