Canal Cheong-Jagerroos: det är enkelt och fungerar

Om österländsk visdom och hur det är att bo på många nya platser. Hur det var att till slut rota sig i en finlandssvensk miljö. Och om sina målningar, berättar den i Kina födda och i Macao uppvuxna kvinnliga konstnären Canal Cheong-Jagerroos. Det gäller att finna balans, en gyllene medelväg, menar hon.

När Canal Cheong i slutet av 1980-talet studerade i den sydkinesiska staden Guangzhou, tidigare känd under namnet Kanton, mötte hon finlandssvensken Johan Jägerroos som samtidigt studerade kinesiska i samma stad. År 1992 gifte de sig och därefter använder hon dubbelnamnet Cheong-Jagerroos. Märkväl utan ä-prickar, eftersom sådana inte finns i det engelska språket.

Så följde ett rörligt liv med olika hemadresser praktiskt taget runt hela jordklotet. Hennes make jobbar för ett finländskt internationellt företag och kom i den egenskapen att stationeras på många olika ställen. Först flyttade paret till Hong Kong och sedan till Shanghai där de levde i två år. Efter det följde Frankrike där deras son föddes. Därefter blev Zürich i Schweiz hemstaden. Där föddes deras dotter. Så blev Trieste i norra Italien nästa hemort.

– Därifrån var det kort väg till Venedig som är en underbar stad som jag verkligen älskar, säger hon.

Staden skulle också senare bli en viktig plats i hennes liv. Tillsammans med en grupp av internationellt kända konstnärer som till exempel Yoko Ono och Arnulf Raine har hon med sina målningar deltagit i en utställning i Venedigbiennalen

Efter Italien fanns hemadressen i Senegal i nordvästra Afrika.

– Men min man och jag ville att våra barn skulle betrakta Finland som sitt hemland. Det var orsaken till att vi valde att flytta till Finland.

Canal Cheong-Jagerroos understryker att man behöver ett ställe som kan kallas hem.

I och med flyttningen till Finland år 2005 kom sonen som nu är 17 och dottern 15 att gå i Svenska Normallyceum eller Norsen i Helsingfors och därigenom bli finlandssvenskar.

Hon kan alltså jämföra många olika kulturer och länder som hon sett och upplevt inifrån.

– Jag håller inte alls med om uppfattningen att det skulle vara svårt att få kontakt med finländarna. Redan innan flyttningen hit besökte jag Finland flera gånger i samband med våra semestrar. Min erfarenhet är att folk i Finland är både ärliga och mycket hjälpsamma. I jämförelse med länder som Frankrike och Italien är Finland ett land där allt är enkelt och där allt fungerar. I det avseendet påminner Finland om de andra nordiska länderna och om Schweiz.

Hon kan också jämföra de stora skillnaderna mellan öst och väst.

– Fast ibland får man det intrycket att många både i öst och väst tycker att gräset är grönare på andra sidan staketet, säger hon med ett småleende.

Det gamla Kina med dess rika konst- och kulturskatter fascinerar henne och återspeglar sig också i de tavlor hon målar. Hon känner bra till de stora forntida kinesiska filosoferna Konfutse och Laotse.

– Konfutse är nog bra men hans läror har fastnat för mycket i regler som handlar om hur man får och inte får bete sig exempelvis i rollen som far, som mor, som son, som dotter, vilket gått till överdrift.

Canal Cheong-Jagerroos framhåller ändå att konfutseanismen finns i kinesernas blod.

– Men den jag älskar är Laotse som betraktas som taoismens grundläggare. Han ville inte bygga upp gränser människor emellan utan ansåg att vi alla ska leva tillsammans. I den kinesiska kulturen är det viktigt att man tar vara på varandra. Mina föräldrar var buddhister men de tog ut allt gott från alla religioner. Själv kan jag inte heller säga att jag skulle tillhöra just den eller den religionen.

När det gäller religion och livsåskådningsfrågor anser hon att det finns många vägar.

– Men varje människa måste finna sin egen väg.

Cheong-Jagerroos far var konstnär till yrket.

– Vi var fyra syskon som alla tyckte om att måla. Men bara min syster och jag blev professionella konstnärer. De andra målar som hobby.

Canal Cheong-Jagerroos har alltså målat hela livet och i mitten av 1990-talet höll hon sin första utställning i Strasbourg i Frankrike. Under de senaste tjugo åren har hon haft cirka femtio utställningar.

– Jag målar på rispapper och jag älskar att måla. Jag växte upp i en konstnärsfamilj i Macao. Min far lärde mig redan i mycket tidig ålder grunderna för det traditionella kinesiska måleriet med bläck och pensel. Hans lärdomar finns kvar i form av ett starkt inflytande på min väg att finna en konstnärlig uttrycksform. Ett annat stort inflytande är den unika erfarenheten av att ha levt i många olika fascinerande och kulturellt sett olika städer. Medvetet eller omedvetet har dessa speciella kulturerfarenheter genomsyrat mina senare arbeten.

– De flesta av mina målningar är inspirerade av gammal kinesisk filosofi, diktning och natur men också av det moderna samhället. Genom att kombinera gamla kinesiska motiv och moderna element integrerar jag det förflutna med nuet genom unika symboliska skapelser vilka skildrar fred och harmoni i en utopisk värld.

– Under de senaste tjugo åren har jag försökt mig på otaliga skapande infallsvinklar, både flyktigt och för längre perioder. Det har varit ett sätt att utforska såväl den materiella som den immateriella världen. Jag blir ofta utmanad av och konfronterad med positiva och negativa element och hur man ska finna en lösning i form av växelverkan mellan olika harmoniska uttrycksformer. Jag har lärt mig att envishet och hängivenhet utgör konstens fundament. Jag har också insett hur viktigt det är att man är ärlig mot sig själv, att ha ett öppet hjärta och att aldrig ge upp.

Canal Cheong-Jagerroos säger att hennes skapande teknik innebär mängder av rispapper, akrylfärger, bläck och traditionella kinesiska färgämnen vilka ofta förenas genom att använda ett blandningsmedel för att uppnå känslan av djup på målarduken.

– Jag målar på olika typer av rispapper och på flera skikt. Men eftersom jag bott så länge utomlands kombinerar jag västerländskt och kinesiskt måleri. Samtidigt är jag mån om att inte förlora min österländska identitet.

Vad kan vi västerlänningar då lära av det som kallas österländsk visdom?

– Mycket i vårt samhälle handlar hela tiden om vår hälsa och vårt yttre. Många går på gym och smörjer in sin hud för att se yngre ut. Men enligt gammal österländsk kultur kan vi befrämja vår hälsa inifrån, från vårt psyke.

Hon berättar att hon ofta engagerar sig i meditation under sitt målande.

– Då träder jag djupt in i en annan dimension av tillvaron.

Men hon poängterar också att det ibland kan vara mycket farligt att alltför djupt hemfalla åt konstutövning. Särskilt gäller detta konstnärer som föredrar att leva i absolut ensamhet.

– Därför är det viktigt att man som jag har en familj omkring sig som hela tiden kräver uppmärksamhet. Det handlar om att finna en balans, en slags gyllene medelväg, mellan den inre kreativa världen och yttervärlden.

Canal Cheong-Jagerroos betonar att när folk ser hennes målningar hoppas hon att de ska betrakta dem som dörrar vilka under en speciell sinnesstämning öppnas för dem vid olika ögonblick.

– Jag vill att de som tittar på mina målningar ska må bra och få en känsla av välbefinnande.

I oktober-november kommer Art Clipper i Helsingfors att arrangera en utställning enbart för Canal Cheong-Jagerroos. Där kommer att finnas ungefär trettio av hennes nyaste målningar. Man kan också köpa en bok om hennes målningar i Akademiska Bokhandeln i Helsingfors. I boken finns mer än 200 färgbilder av hennes målningar under de senaste tjugo åren. Utgivare är Macau Cunha Foundation samt Macaos regerings kulturinstitution.

Boken som utkommit på engelska heter ”Selected Paintings of Canal Cheong Jagerroos”.

Även den som inte kan engelska har en stor behållning av boken eftersom man har möjlighet att beundra hennes vackra målningar.

Henrik Helenius

 

AVAINSANAT

USA: Kamala Harris är Bidens vicekandidat

Kuva: Foto: Pixabay
Joe Biden hoppas flytta in i Vita huset i höst. Nu har han valt sin parhäst.

Senator Kamala Harris är det mest förväntade valet av vicepresidentkandidat Joe Biden kunde komma fram till. Som alla andra har hon sina styrkor och svagheter men för presidentvalet 2020 är hon den balanserande faktorn som kompletterar Demokratiska partiets presidentkandidat, åtminstone teoretiskt sett.

Lue lisää

Rolf Johansson har gått bort

Kuva: Foto: Siv Åstrand
Rolf Johansson utanför SDP:s gamla partikansli i Hagnäs år 2015.

Diplomaten och journalisten Rolf Johansson avled den 6 augusti 2020 i en ålder av 70 år. Han var en synlig gestalt bland de FSD-aktiva i Helsingfors, en vänligt sinnad kamrat som visste mycket om arbetarrörelsens historia.

Lue lisää

Framtidshopp på FSD:s sommarfest: ”Pandemin har också varit en påminnelse om det vi kan vara tacksamma för”

Kuva: Foto: Nils-Johan Englund
Ett 50-tal människor hittade till FSD Österbottens sommarfest på Kuddnäs i Nykarleby. I bakgrunden Zacharias Topelius barndomshem.

Efter en lång paus gavs återigen möjligheten att fysiskt träffa partikamraterna, när FSD Österbotten i helgen bjöd in till sommarfest. Trots den fortfarande känsliga situationen var framtidsoptimismen påtaglig. 

Lue lisää

Tyskland: Vem efterträder Angela Merkel?

Kuva: Foto: Joachim Kasten
Angela Merkel, här i Hamburg år 2003, har styrt Tyskland de senast 15 åren. Inför valet nästa år får CDU/CSU däremot söka en ny kanslerkandidat.

”Kan även en man bli förbundskansler?” undrar kanske många i den unga generationen i Tyskland idag. Var hen tio år när Angela Merkel valdes för första gången, så har hen numera nått vuxenåldern och är 25 år gammal.

Lue lisää

75 år sedan Hiroshima och Nagasaki: Hopp om kärnvapenförbud i ny upprustningstid

Kuva: Foto: Lukas Lundin
Lyktor flöt igår omkring på Tölöviken i Helsingfors, till minne av tragedierna i Japan för 75 år sedan.

I dagarna är det 75 år sedan atombomberna föll över Hiroshima (6.8) och Nagasaki (9.8). Inom fredsrörelsen sätter man tilltro till FN:s konvention om kärnvapenförbud, för att undvika att historien upprepar sig. Också FSD stöder förbudet. 

Lue lisää