Lindtman: “Kokonaisuudessaan erittäin epäoikeudenmukainen paketti”

Kansanedustaja Antti Lindtman (sdp) eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 16. huhtikuuta.

SDP:n puheenjohtajan Antti Lindtmanin mukaan hallitus sai kehysriihessään aikaiseksi ison laskun tavallisille suomalaisille. Orpon hallituksen päätökset ovat Lindtmanin mukaan kurittaneet jo aiemmin raskaasti pienituloisia.

– Nyt tämä laajennetaan moniin keskituloisiin, eritysesti eläkkeensaajiin. Samaan aikaan yhteiskuntamme varakkaat ja hyväosaiset pysyvät hallituksen erityissuojeluksessa.

– Kokonaisuudessaan erittäin epäoikeudenmukainen paketti, Lindtman kommentoi tiistaina eduskunnassa.

MERKITTÄVIN kehysriihen sopeutustoimista on arvolisäveron nosto 1,5 prosenttiyksiköllä 25,5 prosenttiin, mikä tekee Suomen arvonlisäverokannasta Unkarin (27%) jälkeen Euroopan kovimman.

Lindtmanin mukaan alv-noston yhteisvaikutus on merkittävä, kun se yhdistetään eläkeläisten verojen korotuksiin ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen nostoon, jolla hallitus on kaavaillut säästävänsä 100 miljoonaa euroa.

– Toki sillä (alv-korotuksilla) on vaikutuksia myös moniin elinkeinoihin. Näin raju korotus etenkin ilman kompensaatiota vaikuttaa ylimitoitetulta ja kohtuuttomalta.

Alv:n korotus vaikuttaa myös polttonesteiden verotuksen ja nostaa perussuomalaisten paljon esillä pitämää bensan litrahintaa joillakin senteillä. Muutos vaikuttaisi neutraloivan vuoden alusta voimaan tulleen polttoaineiden valmisteveron alennuksen vaikutuksia.

– Mitä tulee näihin arjen kustannuksiin, niin näyttää siltä, että perussuomalaisten viimeisetkin vaalilupaukset on nyt haudattu, Lindtman sanoo.

EDUSKUNTAVAALIEN alla perussuomalaiset lupasivat, että bensan pumppuhinta laskee. Hallitusneuvotteluissa sovittiin, ettei se ainakaan nouse.

Sote-palveluista hallitus leikkaa muun muassa heikentämällä hoitotakuuta ja laskemalla vanhustenhoidon hoitajamitoitusta.

– Se tulee tarkoittamaan pahempaa työvoimapulaa siellä, missä pula on jo ennestään paha ja vaikuttaa suomalaisten ikäihmisten hoivaan ja hoitoon. Kun täältä tehdään erittäin suuria säästöjä samalla, kun hallituskauden aikana käytetään satoja miljoonia euroja yksityisen terveydenhuollon tukemiseen, niin jää kysymään, että saadaanko tällä suomalaista terveydenhuoltoa pelastettua, tuskinpa.

MYÖS sairaalaverkkoa koskeva päätös valmistui yllättäen jo huhtikuun riihessä. Ratkaisu pitää sisällään muun muassa yöpäivystyksen lakkauttamisen Iisalmesta, Jämsästä, Kouvolasta, Raahesta ja Varkaudesta viimeistään ensi vuoden lopussa.

– Näyttää siltä, että koko opposition yhteinen välikysymys tuli juuri oikeaan aikaan. Vaikuttaa siltä, että hallitus ryhtyy ajamaan alueellisia päivystyksiä alas, mutta joutuu peruuttamaan tässä toisessa vaiheessa, joka koskee keskussairaaloiden alasajoa, Lindtman sanoo.

Olisiko kansanedustajan pidättämiseen pitänyt saada eduskunnan suostumus?

Kuvassa eduskunnan pääsihteeri Antti Pelttari.

Niin valtiosääntöoikeuden emeritusprofessori Mikael Hidén kuin eduskunnan pääsihteeri Antti Pelttari katsovat, että eduskunnan puhemiesneuvostossa olisi ollut hyvä kertoa kansanedustaja Timo Vornasen tapauksesta. Jälkikäteen ajatellen siitä olisi ollut hyvä keskustella, Pelttari lausuu Demokraatille.

Puhemiesneuvoston jäsen, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen (vas.) on ihmetellyt viestipalvelu X:ssä, miksei puhemies Jussi Halla-aho (ps.) ole informoinut puhemiesneuvostoa kansanedustaja Timo Vornaseen liittyvistä tapahtumista, vaikka Halla-aho tiesi asiasta jo silloin, kun puhemiesneuvosto kokoontui perjantaina.

Hän on liittänyt omaan päivitykseensä apulaispormestari, ex-kansanedustaja Paavo Arhinmäen päivityksen, jossa Arhinmäki toteaa, että puhemiestä pitää välittömästi informoida, jos kansanedustaja pidätetään.

– Onko kukaan kysynyt puhemieheltä, miksi hän ei informoinut eduskuntaa pidättämisestä ennen perjantain täysistuntoa? Arhinmäki kysyy.

– Olen pyytänyt puhemiesneuvoston jäsenenä perjantaina illalla klo 19.37 lisätietoa edustajille tapauksesta sähköpostitse. Puhemies ei ole vastannut viestiini tähän mennessä, Pekonen päivitti.

Halla-aho on vastannut hänelle.

– Edustaja Pekonen ei sähköpostissaan esittänyt mitään tällaista arvostelua vaan ainoastaan toivoi, että “asiasta informoidaan lisää edustajia heti kun se on mahdollista”. Näin myös aiomme toimia, Halla-aho kirjoitti.

Puhemies viittaa myös Ilta-Sanomien artikkeliin, jossa kerrotaan eduskunnan tiedotteesta.

“Perjantaina julkisuuteen tuli tieto, että kansanedustaja Timo Vornaseen kohdistuu rikosepäily. Asia tuli eduskunnan kanslian tietoon perjantaina 26.4. aamupäivällä. Ensitiedot olivat niukat, ja eduskunta noudatti tutkinnanjohtajan ohjetta olla tiedottamatta asiasta, koska halusi turvata kriittisessä vaiheessa olevan tutkinnan”, eduskunnan tiedotteessa todetaan.

Halla-aho on kirjoittanut myös, että eduskunnan pääsihteeri on lauantaina kello 9.59 vastannut edustaja Pekosen perjantaiseen sähköpostiviestiin.

JULKISUUDESSA on ollut pitkin matkaa hivenen erilaista tietoa siitä, mistä Vornasta epäillään. “Epäiltynä oleva 54-vuotias mies, jonka henkilöllisyyttä poliisi ei voi esitutkintalain perusteella vahvistaa, on tällä hetkellä pidätettynä henkeen ja terveyteen kohdistuneesta rikoksesta”, poliisi tiedotti lauantaina. Poliisi ei tuolloin tarkentanut rikosnimikettä.

Esimerkiksi MTV Uutisten lauantaisten tietojen mukaan Vornasta olisi epäilty törkeästä pahoinpitelyn yrityksestä ja ampuma-aserikoksesta ja törkeästä pahoinpitelystä tuomio olisi vähintään yksi vuosi vankeutta.

Epäillyn rikoksen tuomion pituudella on merkitystä siltä kannalta, olisiko Jussi Halla-ahon pitänyt informoida eduskuntaa Vornasen pidättämisestä ja olisiko pidättämiselle tarvittu eduskunnan suostumus.

Kansanedustajan pidättämisestä ja vangitsemisesta on heti ilmoitettava eduskunnan puhemiehelle. Kansanedustajaa ei saa ilman eduskunnan suostumusta pidättää tai vangita ennen oikeudenkäynnin alkamista, ellei häntä painavista syistä epäillä syylliseksi rikokseen, josta säädetty lievin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta“, perustuslain pykälässä 30 lukee.

Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella näyttää selvältä, että pidättäminen on voinut juridisessa mielessä tapahtua ilman eduskunnan suostumusta. Toisin sanoen esimerkiksi vaatimus vähintään kuuden kuukauden vankeudesta epäillystä rikoksesta olisit täyttynyt mediatietojen mukaan.

Ja tänään myös poliisi tiedotti kello 16 jälkeen, että heti tapahtumien jälkeen rikosnimikkeinä olivat törkeän pahoinpitelyn yritys, laiton uhkaus ja ampuma-aserikos.

Rikos- ja prosessioikeuden emeritusprofessori Matti Tolvanen toteaa Demokraatille, että vaikka törkeän pahoinpitelyn yrityksen minimirangaistus olisi 14 päivää, pakkokeinojen osalta minimi luetaan täytetyn teon osalta eli tässä tapauksessa ikään kuin kyseessä olisi törkeä pahoinpitely, josta minimi on vuosi.

Poliisin mukaan tapauksen rikosnimikkeet kuitenkin täsmentyivät viikonlopun aikana. Miestä, jonka henkilöllisyyttä poliisi ei edelleenkään vahvista ja joka mediatietojen mukaan on Vornanen, epäillään tällä hetkellä vaaran aiheuttamisesta, laittomasta uhkauksesta ja ampuma-aserikkomuksesta. Näistä kustakin minimirangaistus on sakkoa.

Epäilty otettiin poliisin mukaan kiinni perjantaina aamuyöstä, ja hänet pidätettiin saman päivän aikana. Epäilty vapautettiin lauantaina.

VALTIOSÄÄNTÖOIKEUDEN emeritusprofessori Mikael Hidén on käsitellyt perustuslain 30. pykälän soveltamista eduskunnan kanslian julkaisussa Juridiikkaa ja muotoja eduskuntatyössä (pdf).

Perustuslain 30 §:n 3 momentin ensimmäisen virkkeen mukaan on kansanedustajan pidättämisestä ja vangitsemisesta heti ilmoitettava eduskunnan puhemiehelle. Virkkeestä käy selväksi, että kansanedustajalla ei ole mitään yleistä immuniteettia rikosprosessuaalisia pakkokeinoja vastaan. Tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus ei sisällä sellaista ajatusta, että eduskunnan tehtävänä olisi ottaa kantaa kyseisiin pidätyksiin tai vangitsemisiin tai että eduskunnalla olisi toimivaltaa vaikuttaa niihin. Ilmoitusvelvollisuuden merkitys on kahtalainen. Se palvelee eduskunnan tarvetta tietää kansanedustajan esteistä hoitaa edustajantointa… Yleinen ilmoitusvelvollisuus antaa eduskunnalle jonkinlaisia mahdollisuuksia seurata tämän normin noudattamista, toisin sanoen sitä, että suostumusta ei jätetä pyytämättä silloin kun se on tarpeen“, Hidén kirjoittaa.

Kirjan mukaan perustuslain 30. pykälän rajoitus viranomaisten toimivaltuuksiin koskee vain pidättämistä ja vangitsemista.

Säännös ei siten merkitse rajoitusta poliisilla virkatehtävissään olevaan kiinniotto-oikeuteen, olipa kyseessä pakkokeinolaissa tarkoitettu epäillyn kiinniottaminen – jonka on 24 tunnin kuluessa johdettava pidättämiseen tai vapauttamiseen – taikka poliisilaissa tarkoitetut ja lyhytaikaiseksi säädetyt kiinniottamiset esimerkiksi henkilöllisyyden selvittämistä ja henkilön suojaamista varten“, Hidén kirjoittaa.

Perustuslaissa todetaan siis, että kansanedustajaa ei saa ilman eduskunnan suostumusta pidättää tai vangita, elleivät tietyt perustuslaissa mainitut ehdot täyty. Eli jos epäilty rikos ei täytä vähintään kuuden kuukauden lievimmän rangaistuksen ehtoa eikä kansanedustajaa epäiltäisi painavista syistä syylliseksi, eduskunnan suostumus pitäisi perustuslain mukaan hankkia. Siitä, miten tulisi menetellä eduskunnan suostumusta pyydettäessä ja suostumusta annettaessa, ei ole Hidénin mukaan kuitenkaan olemassa säännöksiä. Suostumus olisi kuitenkin pyydettävä etukäteen. Suostumuksen antamiseen riittäisi täysistunnossa yksinkertainen enemmistö.

NYT siis kuitenkin näyttäisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan siltä, ettei suostumusta pidättämiseen olisi tarvinnut kysyä.

Puhemies Jussi Halla-aho (ps.) on kuitenkin nyttemmin katsonut Ylelle, että hänen olisi ollut syytä informoida eduskunnan puhemiesneuvostoa heti perjantaina kansanedustajan pidätyksestä ja osallisuudesta ampumavälikohtaukseen.

– Tässä mitä ilmeisimmin tapahtui jonkinlainen koordinaatiokatkos minun ja pääsihteerin väillä. Pääsihteeri sai tiedon tästä asiasta poliisilta ja informoi minua. Kaiketi oletin, että pääsihteeri olisi sitten informoinut kaikki ne tahot, jotka siinä tilanteessa on syytä informoida, Halla-aho sanoo Ylelle.

Helsingin Sanomille Halla-aho on aiemmin kertonut, että oli saanut eduskunnan pääsihteeriltä Antti Pelttarilta tiedon joko kansanedustajan kiinniotosta tai pidätyksestä.

Emeritusprofessori Mikael Hidén puntaroi Demokraatille, että toisaalta eduskunnan informoimisen tarve ja eduskunnan pitäminen ajan tasalla puoltaa sitä, että puhemies saatuaan ilmoituksen pidätyksestä olisi ilmoittanut sen myös täysistunnolle.

Toisaalta Hidén sanoo näkemyksenään, että vastakkaiseen suuntaan puhuisi se, että täysistunnolle ilmoittaminen lisäisi huomattavasti asian julkisuutta mediassa.

– Itse olen vähän kahden vaiheilla, kun toisaalta informaation tarve ja avoimuus on hyvä.

Hidén nostaa eduskunnalle tiedottamiseen vaikuttavana seikkana myös sen, että asiassa on kyseisessä tilanteessa mahdollisesti oltu vaillinaisten tietojen varassa.

Yhtä lailla kuin eduskunnan täysistunnolle informoimista Hidén pyörittelee myös kysymystä puhemiesneuvoston informoinnista. Hän vaikuttaa ymmärtävän toisaalta sitä, että puhemiesneuvostoa olisi ollut hyvä avoimuuden nimissä informoida mutta nostaa myös esiin sen, että jos poliisi ei ollut voinut vahvistaa ampumistapaukseen liittyvän henkilön nimeä julkisuuteen, asiasta kertomiseen eduskunnassa liittyy ongelmia. Hidén asettuu kuitenkin sille kannalle, että puhemiesneuvostoa olisi ollut hyvä informoida asiasta.

EDUSKUNNAN pääsihteeri Antti Pelttari ei myöskään ottanut perjantaina eduskunnan puhemiesneuvostossa Pelttarin tapausta esiin.

– Varmaankin jälkikäteen ajatellen siitä olisi ollut hyvä keskustella, Pelttari kommentoi Demokraatille.

Hän vaikuttaa on siis samoilla linjoilla kuin Halla-aho.

Sinänsä Pelttari näkee, ettei hänellä todennäköisesti ollut velvoitetta kertoa puhemiesneuvostolle asiasta.

– Tässä tilanteessa tulkitsen niin, että eduskunnan luvalle poliisin toimille ollut siinä vaiheessa tarvetta.

Toisaalta Pelttari viittaa myös puhemiesneuvoston informoimattomuuden taustalla siihen, että eduskunta noudatti tutkinnanjohtajan ohjetta olla tiedottamatta asiasta.

– Mutta totta kai sitten eduskuntayhteisön osalta on hyvä, että näistä asioista tultaisiin esiin, mutta tässä varmaan täydellistä lopputulosta on vaikea eri intressien välillä saavuttaa.

Pelttari ei lähde avaamaan yksityiskohtia siitä, millaista tietoa poliisi eduskunnalle antoi perjantaiaamuna kansanedustajan rikosepäilystä.

ANTTI PELTTARI ei myöskään kommentoi kansanedustaja Vornaseen liittyvää poliisitutkintaa.

Hän painottaa, että sitä kommentoi vain poliisi.

Demokraatti kysyi Pelttarilta kommenttia muun muassa siihen, onko poliisi tutkinut kansanedustajan työhuonetta eduskunnassa.

Kysymykseen, selvittääkö eduskunta esimerkiksi sisäisellä selvityksellä, onko Vornasella voinut olla ase eduskunnassa hän vastaa myös, että on esitutkinnan asia selvittää rikosepäilyyn liittyvät seikat.

Poliisi on sittemmin kertonut Helsingin Sanomille, ettei Vornasella ole ollut asetta päivällä eduskunnassa.

Eduskunnasta on myös aiemmin annettu tieto, että vaikka kansanedustajat voivat tilapäisesti säilyttää harrastusaseitaan eduskunnan turvatiloissa, Vornanen ei ole säilytyspalvelua käyttänyt.

Pelttari ei kommentoi suoraan kysymystä, muuttuvatko eduskunnassa työskentelevien virkamiesten tai kansanedustajien turvatarkastukset tapauksen vuoksi. Kansanedustajat, heidän avustajansa ja virkamiehet pääsevät taloon tällä hetkellä ilman turvatarkastusta.

– Lienee itsestään selvää, että tämän tapauksen jälkeen turvallisuudesta eduskunnassa keskustellaan. Katsotaan, onko keskustelulla jotain seurauksia, hän sanoo.

Pelttari itse uskoo, että jatkossakin turvatarkastus kohdistuu todennäköisesti eduskunnassa vieraileviin henkilöihin eikä siellä työtään tekeviin. Hän muistuttaa, että päätöksistä vastaavat kuitenkin viime kädessä kansanedustajat.

PELTTARI ei ennakoi sitäkään, voiko ampumaharrastuksessa ja metsästyksessä käytettävien aseiden säilyttämiseen eduskunnassa tulla muutoksia. Hän kuitenkin painottaa, ettei näe metsästysaseiden säilyttämisellä eduskunnassa suoraa yhteyttä kansanedustajan rikosepäilyyn.

Mikseivät kansanedustajat voi säilyttää aseita heidän eduskunnan läheltä hankkimissaan asunnoissa tai kodeissa? Tähän peruste on Pelttarin mukaan ollut se, että kansanedustajat saattavat lähteä ampuma- tai metsästysharrastukseen suoraan eduskunnasta.

Myöskään eduskunnan turvallisuusjohtaja Tiina Ranta ei halua tässä vaiheessa puhua siitä, tuleeko eduskunnan turvallisuustarkastusten käytäntöihin muutoksia.

Hän toteaa, että eduskunnan turvallisuuskäytänteet ovat salassapidettäviä.

Hän sanoo, että fokus on nyt muualla.

– Keskiössä on nyt se, että saadaan taloon työrauha. Selvitellään näitä asioita nyt ajan kanssa.

Ranta ei kommentoi myöskään sitä, tekeekö eduskunta sisäistä selvitystä median tiedoissa epäillyksi mainitun edustaja Timo Vornasen liikkeistä eduskunnassa liittyen torstain ja perjantain tapahtumiin.

– Siellä on poliisilla esitutkinta käynnissä. Mennään aika pitkälle sen mukaan, mitä poliisi tästä asiasta tiedottaa. Jos tulee pyyntöjä (poliisilta), sitten niitä toteutellaan. Pitäydyn valitettavasti nyt kommentoimasta sitä, mitä me teemme tämän asian osalta.

Ranta muistuttaa, että esimerkiksi kameravalvonnan tallenteet ovat salassapidettäviä eikä niitä luovuteta medialle.

Sitä, onko tallenteita luovutettu poliisille, hän toteaa, että yleisellä tasolla poliisin tarpeet selvitetään, mutta käynnissä olevaan tapaukseen hän ei ota mitään kantaa.

EDUSKUNNAN kansliatoimikunta päätti helmikuussa, että aseita pitää säilyttää eduskunnan tiloissa vain turvallisuusosaston osoittamassa paikassa. Aseiden säilytys liittyy käytännössä ampuma- tai metsästysharrastukseen.

Aloite helmikuiseen ohjeen muutokseen tuli eduskunnan turvallisuusosastolta tämän vuoden alussa. Tämä lähti liikkeelle Rannan mukaan ”normaalista kehittämistarpeesta”.

– Täällä jatkuvasti kehitetään ja viedään asioita eteenpäin riskilähtöisesti. Kun esille tulee tarve, sitten tehdään ohje tai periaate.

Virallisen ohjeen mukaan ase on annettava turvallisuusosaston virkamiehelle, joka laittaa sen asianmukaisesti säilöön. Jos virkamiehellä tai kansanedustajalla on tarve aseen väliaikaiseen säilyttämiseen, asianomaisen henkilön on ilmoitettava asiasta turvallisuusosastolle viipymättä. Jo lupa aseeseen edellyttää sitä, että sitä on säilytettävä oikein, Ranta toteaa.

Sitä, kuinka moni eduskunnan työntekijä tai kansanedustaja säilyttää asetta eduskunnan turvallisuusosaston osoittamassa paikassa Ranta ei kerro. Se on salassapidettävä asia.

Kysyttäessä yleisellä tasolla sitä, onko eduskunnassa säilytetty aseita oikein eli käytännössä, olisiko ollut myös väärää säilytystä, Tiina Ranta ei osaa suoraan vastata.

Onko sinulla tiedossa, että aseita on säilytetty eduskunnassa oikein vai onko toista tietoa, että ei olisi säilytetty oikein?

– En ota siihen tässä kohtaa vielä kantaa. Mennään asia kerrallaan.

Poliisi: Vornanen kokenut tulleensa uhatuksi

Perussuomalaisten kansanedustaja Timo Vornanen on poliisin mukaan kokenut tulleensa uhatuksi ennen aseen käyttöä.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jukka Larkio sanoo STT:lle, että ainakaan valvontakameroista ei kuitenkaan näy, että kukaan olisi ollut käymässä epäillyn päälle.

Tällä hetkellä Helsingin ampumistapauksessa ei ole epäiltynä ketään muuta kuin Vornanen. Poliisilta saadun tiedon mukaan tutkinnan seuraavassa vaiheessa selvitetään muun muassa sitä, onko joku mahdollisesti uhannut Vornasta.

TIETTÄVÄSTI Vornanen on riitaantunut toisen seurueen kanssa. Kuulusteluissa on puhuttu ainakin tönimisestä.

-  Olisiko se sitten siitä sanaharkasta lähtenyt vyörymään. Eivät tunteneet toisiaan, joten ei sellaista taustalla olevaa motiivia, Larkio sanoo.

-  Mitä tämä riita on ollut ja mistä se on syntynyt, monet kuulusteltavista eivät oikein itsekään tiedä, mistä se on tullut, hän lisää.

Larkio korostaa kellon olleen perjantain puolella pitkälti yli puolenyön ja ihmisten olleen päihtyneitä. Hän arvioi tämän vaikuttaneen ainakin osittain asiaan.

EPÄILLYN omassa seurueessa on Larkion mukaan ollut puoluekavereita, joista osa oli ehtinyt jo lähteä pois, mutta joitain oli jäänyt. Itse riitelyyn he eivät kuitenkaan ole olleet osallisena. Yökerhon ulkopuolella on ampumisen aikoihin ollut vajaat kymmenen ihmistä, ja Larkio kuvailee ryhmää sekalaiseksi porukaksi.

Poliisi vetoaa esitutkintalain määräyksiin eikä edelleenkään vahvista epäillyn henkilöllisyyttä. Sen sijaan poliisi puhuu 54-vuotiaasta miehestä. Muun muassa perussuomalaisista on kuitenkin kerrottu, että rikoksista epäilty mies on puolueen kansanedustaja Vornanen.

Poliisista saadun tiedon mukaan Vornasella ei ole ollut asetta mukana eduskunnassa.

-  On se varmaan ollut pidemmän aikaa hänellä, mutta meidän tietojemme mukaan hän ei ole sitä eduskuntaan vienyt. Eduskunnassa hän ei ole sitä asetta kantanut, Larkio sanoi STT:lle maanantaina iltapäivällä.

Vornasen epäillään hakeneen aseen kotoa torstaipäivän aikana, mutta tästä ei ole vielä varmuutta.

LARKION mukaan poliisi on takavarikoinut ampumistapauksessa käytetyn aseen, jota hän kuvailee 6.35-kaliiperiseksi taskuaseeksi. Poliisilla on vielä selvityksen alla, mitä käyttötarkoitusta varten ase on ollut Vornasella sekä se, miksi ase on ollut ravintolassa mukana.

Ampumistapauksessa on kolme rikosnimikettä. Poliisin mukaan nämä ovat vaaran aiheuttaminen, laiton uhkaus ja ampuma-aserikkomus.

Vornasen epäillään osoittaneen aseella kahta ihmistä ja ampuneen laukauksen maahan ravintola Ihkun edessä Helsingissä perjantain vastaisena yönä.

Poliisin mukaan epäilty on myöntänyt tapahtumakulun.

Tapauksen rikosnimikkeet ovat muuttuneet esitutkinnan edetessä. Heti tapahtumien jälkeen nimikkeet olivat törkeän pahoinpitelyn yritys, laiton uhkaus ja ampuma-aserikos.

-  Nythän ne rikosnimikkeet muuttuivat, kun saatiin asiaa selvitettyä, niin kyllä hän tämän tapahtumakulun sinällään myöntää, Larkio sanoo.

SEN SIJAAN Vornanen ei ole esimerkiksi myöntänyt alkuvaiheessa rikosnimikkeenä ollutta pahoinpitelyn yritystä. Larkio sanoo, ettei ole tullut ilmi, että tapauksessa olisi ollut vahingoittamisen tarkoitusta.

Larkion mukaan laiton uhkaus liittyy siihen, kuinka mies on osoittanut muita ihmisiä aseella, vaikkakin tutkinnanjohtajan mukaan vain lyhyen aikaa. Vaaran aiheuttaminen tulee puolestaan automaattisesti siitä, kun Helsingin keskustassa ammutaan aseella.

Alun perin miestä epäiltiin ampuma-aserikoksesta, mutta koska ase on ollut luvallinen, ei kyseessä ole ampuma-aserikos. Ampuma-aserikkomus liittyy Larkion mukaan aseen käsittelyyn, kantamiseen ja päihtymykseen.

Poliisi tiedotti tapauksesta ensimmäisen kerran lauantaina. Tuolloin poliisi ei vielä kertonut rikosnimikkeitä vaan ainoastaan sen, että 54-vuotiasta miestä epäiltiin henkeen ja terveyteen kohdistuneesta rikoksesta.

POLIISIN käsitys ampumistilanteesta on pysynyt samana kuin aiemmin, tiedotteessa kerrotaan. Esitutkinnan alussa tapahtumien kulku oli poliisin mukaan epäselvä, koska paikalla olleita ihmisiä ei päästy heti kuulemaan eikä tilanteesta olleita valvontakameratallenteita ollut heti saatavilla.

-  Poliisi pääsi kuulemaan epäiltyä myöhään perjantaina iltapäivällä, tutkinnanjohtaja Larkio kertoi tiedotteessa.

-  Viikonloppuna poliisi teki kuulusteluita ja kävi läpi valvontakameratallenteita, mikä toi omalta osaltaan selvyyttä tapahtumiin ravintolassa sekä sen edustalla.

Vornanen otettiin kiinni perjantaina aamuyöstä, ja hänet pidätettiin saman päivän aikana. Hänet vapautettiin lauantaina.

Larkion mukaan ydinkuulusteltavat on saatu aika hyvin käytyä läpi, mutta voi olla, että tulee vielä tarvetta tarkennuksille. Poliisin arvion mukaan tapauksen esitutkinta valmistuu touko-kesäkuussa. Tapauksen syyttäjä on erikoissyyttäjä Tapio Mäkinen, tiedotteessa kerrotaan.

AVAINSANAT

Poliisi: Vornasella ei ollut asetta eduskunnassa

Eduskunnan täysistunto 26. huhtikuuta.

Perussuomalaisten kansanedustaja Timo Vornasella ei ole ollut poliisista saadun tiedon mukaan asetta mukana eduskunnassa.

Asiasta kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jukka Larkio STT:lle.

LARKION mukaan poliisi on takavarikoinut Helsingin ampumistapauksessa käytetyn aseen, jota hän kuvailee 6.35-kaliiperiseksi taskuaseeksi. Poliisilla on vielä selvityksen alla, mitä käyttötarkoitusta varten ase on miehellä ollut sekä se, miksi ase on ollut ravintolassa mukana.

Poliisi ei edelleenkään vahvista epäillyn henkilöllisyyttä. Muun muassa perussuomalaisista on kuitenkin kerrottu, että rikoksista epäilty on puolueen kansanedustaja Timo Vornanen.

AVAINSANAT

Perussuomalaiset profiloituu sisäisellä turvallisuudella – nämä puolueen poliitikot ovat viime aikoina joutuneet tekemisiin virkavallan kanssa

Perussuomalaisten kansanedustajan Timo Vornasen osallisuus ampumatapaukseen Helsingissä on hallinnut lehtien otsikoita viime päivät.

Vornasen lisäksi muitakin perussuomalaisten kansanedustajia on joutunut tekemisiin virkavallan kanssa kuluneen hallituskauden aikana. Samaan aikaan puolue on profiloitunut erityisesti sisäisen turvallisuuden puolestapuhujana.

Perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laakso, 55, määrättiin tammikuussa sakkorangaistukseen virkamiehen vastustamisesta.

Sakkorangaistus annettiin joulukuussa tapahtuneesta välikohtauksesta Kouvolassa. Tuolloin poliisipartio pysäytti luistattelun vuoksi henkilöauton, jossa Laakso oli matkustajana.

Partio kirjoitti kuljettajalle sakon. Ilta-Sanomien mukaan Laakso ei kuitenkaan hyväksynyt sakon kirjoittamista ja alkoi huutaa ja käyttäytyä aggressiivisesti partiota kohtaan.

PUOLUEEN kansanedustaja ja toinen varapuheenjohtaja Mauri Peltokangas puolestaan kaahasi vuoden alussa korttinsa hyllylle määräajaksi. Hän sai samalla ylinopeussakot. Peltokangas kertoi Facebookissa ajaneensa 137 kilometrin tuntivauhtia. Alueen nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa.

Peltokankaan ajokortti on ollut hyllyllä myös aiemmin. Hän ajoi joulukuussa 2022 poliisin tutkaan 140 kilometrin tuntinopeudella moottoritiellä, jossa talvinopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa.

Myös muut perussuomalaisten nykyiset kansanedustajat ovat saaneet tuomioita viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Brother Christmas -hyväntekeväisyystoiminnastaan tunnettu kansanedustaja Ari Koponen (ps.) tuomittiin vuonna 2019 käräjillä sakkoihin rahankeräysrikoksesta. Koposen laittomaksi katsottu toiminta ajoittui vuoteen 2017 eli ennen hänen työtään kansanedustajana.

Porilainen kansanedustaja Petri Huru (ps.) sai vuonna 2019 ylinopeuden vuoksi sakkorangaistuksen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, uutisoi muun muassa Yle. Huru oli jo tekoaikaan kansanedustaja. Hän joutui käräjäoikeuteen kiistettyään poliisin antamien sakkojen suuruden. Ylen mukaan oikeus totesi poliisin alkuperäisen sakkorangaistuksen oikeaksi.

Perussuomalaisten kansanedustajan ja kolmannen varapuheenjohtajan Sebastian Tynkkysen tuomio kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sai sinetin elokuussa, kun korkein oikeus ei myöntänyt hänelle valituslupaa.

TYNKKYNEN tuomittiin käräjäoikeudessa sakkoihin vuoden 2017 kuntavaalikampanjan aikaisista Facebook-kirjoituksista. Oikeuden mukaan kirjoituksissa solvattiin ja paneteltiin turvapaikanhakijoita ja maahanmuuttajia.

Kyseessä on Tynkkysen kolmas tuomio kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

STT pyysi perussuomalaisten puheenjohtajalta Riikka Purralta kommentteja asiasta. STT yritti tavoittaa Purraa niin soittamalla kuin viestitse.

STT lähetti Purralle kysymyksen siitä, miten hän näkee puolueen edustajien saamat rangaistukset suhteessa perussuomalaisten profiloitumiseen sisäisen turvallisuuden asioissa. STT myös kysyi, aikooko puolue käydä laajemmin keskustelua kansanedustajalle sopivasta käytöksestä.

Lisäksi STT kysyi Timo Vornaseen liittyviä kysymyksiä, kuten sitä, milloin perussuomalaiset oli alun perin aikonut tiedottaa Vornaseen liittyvistä rikosepäilyistä. Asia tuli julkisuuteen Seiska-lehden uutisen myötä perjantai-iltana, mutta oli puoluejohdon tiedossa jo aamupäivällä.

Purra vastasi osaan kysymyksistä tekstiviestillä, mutta ei kommentoinut puolueen kansanedustajien saamia tuomioita. Tiedottamisen osalta hän totesi, että lehdistö uutisoi tämänkaltaisista asioista nopeasti.

-  Puolueella ei ole syytä tulla julkisuuteen hyvin epäselvien ja keskenään ristiriitaisten tietojen varassa. Poliisi suorittaa tutkintaa, ei puolue, Purra viestitti.

POLIISI tutkii tällä hetkellä myös perussuomalaisten europarlamentaarikon Teuvo Hakkaraisen verosotkuja. Elinkeinoministeri Wille Rydman (ps.) on syyteharkinnan kohteena julkaisemaansa kirjaan liittyen.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe kumosi viime vuoden lopulla syyttäjän aiemman päätöksen jättää Rydmanin kirjaan liittyvä epäilty salassapitorikos tutkimatta.

Rikosepäilyssä on kyse Rydmanin kirjasta Salaisuus, jota ei ollut. Keskusrikospoliisi teki alun perin kirjasta tutkintapyynnön Helsingin poliisille, koska se epäili kirjassa julkistetun tietoja, jotka oli määrätty salassa pidettäviksi.

Syyttäjä oli ensin katsonut, ettei epäilystä ole syytä käynnistää esitutkintaa. Apulaisvaltakunnansyyttäjän päätöksellä asiasta suoritettiin kuitenkin esitutkinta, ja maaliskuussa asia siirtyi syyteharkintaan.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan Rydmania on esitutkinnan aikana epäilty myös entisen seurustelukumppaninsa törkeästä kunnianloukkauksesta, törkeästä yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä ja salassapitorikoksesta.

RYDMANIN entinen kumppani vahvisti maaliskuussa STT:lle olevansa asianomistajana kyseisessä esitutkinnassa. Tutkinnanjohtaja on vahvistanut hänelle esitutkinnan valmistuneen ja siirtyneen samoilla rikosnimikkeillä syyteharkintaan.

Myös Helsingin Sanomat on rikosepäilyn kohteena Rydmanista julkaistuun artikkeliin liittyen.

Perussuomalaisten edesmennyt kansanedustaja Tony Halme tuomittiin vuonna 2004 neljän kuukauden ehdolliseen vankeuteen muun muassa ampuma-aserikoksesta.

Tuolloin keskusteltiin mahdollisuudesta erottaa Halme eduskunnasta. Näin ei kuitenkaan tehty, vaan hän jatkoi kansanedustajana vuoteen 2007. Halme kuoli vuonna 2010.

Hän on ainoa ampuma-aserikoksesta 2000-luvulla tuomittu kansanedustaja. Tapaus on noussut Vornasen tapauksen myötä jälleen julkiseen keskusteluun.

Sanna Raita-aho/STT

Vornasella menneisyydessään huomautus poliisille sopimattomasta käyttäytymisestä

Timo Vornanen (ps.).

Kansanedustaja Timo Vornanen (ps.) sai vuonna 2016 kirjallisen huomautuksen poliisille sopimattomasta käyttäytymisestä. Hän työskenteli tuolloin Itä-Suomen poliisilaitoksella.

Poliisissa laaditun selvityksen mukaan Vornanen oli kenttäryhmän illanvietossa kosketellut ja halaillut työtoveria, joka ei pitänyt käyttäytymistä hyväksyttävänä. Myöhemmin samana iltana ravintolassa Vornanen oli vienyt kätensä henkilön nivusalueelle.

Tilanteen oli nähnyt kolmas poliisi, jonka kertoman mukaan henkilön ilme oli ollut kiusaantunut ja “tilanteesta pois haluava”.

Tilanteen nähnyt poliisi otti Vornasen kanssa puheeksi tämän käyttäytymisen, minkä jälkeen Vornanen poistui ravintolasta. Lähentelyn kohteeksi joutunut palasi itkuisena muun seurueen luokse ravintolan pöytään, selvityksessä sanotaan.

Vornanen kertoi huomautusta edeltäneessä kuulemisessa, että hän oli illanvietossa suudellut työtoverinsa kanssa ja ravintolan baaritiskillä puristanut farkkujen läpi tämän pakaraa.

PAIKALLA ollut kolmas poliisi oli tämän nähtyään alkanut huutaa kovaäänisesti, Vornanen kertoi. Vornasen mukaan kyseinen poliisi ei kuitenkaan ollut tietoinen hänen ja työtoverin välisestä aiemmin illalla tapahtuneesta kanssakäymisestä.

Huomautukseen johtaneet tapahtumat ajoittuvat heinäkuuhun 2015.

-  Vornasen on katsottava toimineen (…) valtion virkamiehelle ja poliisimiehelle kuuluvien käyttäytymisvelvoitteiden vastaisesti, huomautuksessa todetaan.

Vuonna 2020 Vornanen sai esimieheltään palautetta siitä, että hän esiintyi poliisin virkapuvussa Joensuussa perussuomalaisten teltan luona ja hänestä julkaistiin myös kuva Facebookissa.

Vornanen oli joulukuussa 2019 valvomassa järjestystä Joensuun joulumarkkinoilla. Valokuvassa hän poseeraa kahden paikallisen perussuomalaisen välissä virkapuku yllään.

KUVAN julkaisemisen jälkeen Itä-Suomen poliisilaitokselle tuli arvostelevaa yleisöpalautetta. Vornanen sai esimiehiltään kirjallisen ohjauksen, jonka mukaan hänen olisi pitänyt kieltäytyä valokuvan ottamisesta. Kirjallinen ohjaus ei tarkoita, että kyseessä olisi virkavirhe.

Ohjauskirjeen mukaan osallistuminen poliisin virkapuvussa ja virka-aikana valokuvan ottamiseen perussuomalaisten teltan edessä on voinut ainakin jossain määrin heikentää poliisin puolueettomuutta ja vaarantaa poliisia kohtaan tunnettua luottamusta.

Vornasella ei ole tuomioita rikoksista. Oikeusrekisterikeskuksesta kerrotaan STT:lle sähköpostitse, että Vornaseen liittyviä rikos- tai siviiliasioiden ratkaisuja ei ole. Tämä merkitsee, että hän ei ole missään oikeuden tuomiossa myöskään asianomistajana tai muutoin osapuolena.

AVAINSANAT